De laatste reisdag

13 december 2023 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Deze één na laatste ochtend in Nieuw-Zeeland wakker geworden en even liggen doezelen. We hebben geen haast vandaag. Even naar buiten gekeken en het was bewolkt met lichte regen. Ook een reden om even te blijven liggen. Maar ja, we gaan deze laatste dag niet slapen en niks doen.
Dus om half 10 weggereden richting centrum Christchurch.
We wilden graag de memoryplaatsen zien van de aardbeving in 2011

We zijn als eerste op zoek gegaan naar het toerist informatie centre. Via Google maps gezocht, maar nergens te vinden op de plaatsen die Google aangaf. Bij die zoektocht kwamen we in de buurt van de Botanische tuin, dus die eerst maar met een bezoekje vereerd. Deze tuin heeft als thema BOMEN. En hier staan veel hele grote bomen. Bloemetjes en planten zijn in de minderheid, dus zoveel mogelijk bekeken.
Een poosje gewandeld in deze tuin en de nodige foto’s gemaakt.

Daarna weer op zoek naar de i-site, zoals ze dat hier noemen. Via Google maps weer een andere gevonden, maar weer mis. Marianne kwam in gesprek met een verkoper die zei dat alle toeristische informatiekantoren zijn opgeheven! Maar alle bordjes en verwijzingen zijn nog steeds aanwezig! Slordig van zo’n toeristenstad.
Daarom zelf maar via plattegronden de punten opgezocht die we wilden zien. Marianne had gelezen over een herdenkingsplaats voor de slachtoffers van de aardbeving. Een veld met 185 stoelen op een terrein. Die stond ook op onze plattegrond aangegeven. Wij ernaartoe gereden, maar konden niets vinden. Aan een passerende mevrouw gevraagd en wat bleek: deze stoeltjes waren vorig jaar geveild en de opbrengst kwam ten goede aan de heropbouw van de stad!
Er is nog een monument in de stad waarin alle 185 namen staan vermeld die omkwamen bij de aardbeving. Dat wel gevonden en er even bij stilgestaan.
Ook nog een oude klokkentoren gevonden en die op de kiek gezet.
In het cafeetje er tegenover hebben we geluncht en daarna gingen we de auto terugbrengen naar het inleverpunt bij de luchthaven. Eerst nog even aftanken en daarna alle zaken afgehandeld.

De zon was inmiddels gaan schijnen in een hemelsblauwe lucht zonder wolkjes dus besloten we naar ons motel teruggegaan om even te rusten en in de zon te zitten. Een Uber besteld op de luchthaven en binnen 1 minuut was hij er!

Om 5 uur is ons diner in de restauranttram dus weer een Uber besteld. Binnen twee! minuten stond hij voor de deur. Ongelooflijk hoe efficiënt zo’n organisatie is. En dat ook nog tegen redelijke prijzen.

Weer in het centrum naar de tram opstapplaats gegaan. De tram gaat 1½ uur rondrijden in het centrum van Christchurch en tijdens de rit wordt er een 3 gangen menu geserveerd. We begonnen met een glas champagne en 3 lekkere voorafjes op een bordje.

Het was een prachtige rit door de stad waarbij je vlak langs terrasjes reed. De tram heeft drie hele ronden door de stad gemaakt terwijl wij van het eten en het uitzicht genoten. Was een beetje decadent vond ik. Maar als afsluiting van de reis zeer toepasselijk. We zijn gewoon gezegend dat we dit kunnen doen!
Toen de rit teneinde was zijn we nog even lopend naar één van die terrasjes gegaan en hebben van een heerlijk IPA’tje en Aperol Spritz genoten. Een prima afsluiting!!

Weer met een Uber terug naar ons motel en nu gaan we de koffers pakken. Morgen om 4.30 uur loopt de wekker af en gaan we (weer met een Uber) naar de luchthaven.

1. Ton van der Weerd:
    13 december 2023
    Goede reis terug met een extra koffer vol herinneringen.
  2. Henk van der Burg:
    Beste Marianne en Ab,
    Bedankt voor jullie mooie reisverhalen waar wij iedere ochtend van mochten genieten. Wat een prachtige reis was het.
    Voor morgen een hele goede en veilige vlucht gewenst en tot gauw ziens.
    Hartelijke groeten van Eva en Henk
  3. Henk en Sari:
    13 december 2023
    Goede reis en bedankt voor alle leuke verhalen en foto`s. Het was heel erg leuk om het allemaal te lezen!
  4. Peter:
    13 december 2023
    Wat een heerlijke afsluiting van de reis. Wat hebben jullie veel gezien en gedaan en prachtige herinneringen gemaakt.
    Een heel goede terugreis!
  5. Engelien en Kees:
    Goede reis terug!
  6. Wim:
    13 december 2023
    Heb door de mooie beschrijvingen het gevoel dat ik de reis ook een beetje gemaakt heb. Goede reis terug naar Nederland met een graad of 6.
  7. Gerda Y:
    14 december 2023
    We wensen jullie een voorspoedige en veilige reis terug! We praten in NL verder bij 😁.
  8. Joke:
    14 december 2023
    Goede reis terug. Erg leuk om al jullie verhalen te mogen lezen!