OP weg naar Christchurch

12 december 2023 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Wat een geluk hebben we gisteren gehad met het weer. Vanochtend was het bewolkt en regen dreigde. Toch was het nog droog bij de afreis naar Christchurch. Deze dag besloten om via de ‘toeristische’ te gaan.
Op de weg hiernaartoe eergisteren hadden we de Highway 1 genomen om maar zo snel mogelijk in Kaikoura te zijn. Op zo’n Highway is het niet fijn rijden. Ook was het een ongezellige weg. Links en rechts weilanden en landbouwgebieden en alles vlak. Het lijkt Zeeland wel. 😊
Je mag er 100 km/uur rijden en de Nieuw-Zeelanders willen dat ook. Wij rijden met een gangetje van 90 en dat vinden we hard zat. Zeker in de bergen met al z’n haarspeldbochten houden we ons aan de aangegeven snelheden. Als het voor onze medeweggebruikers te langzaam gaat dan rijden ze met dat gangetje van 90 op zo’n 3 meter achter je. Is geen fijn gevoel. Zeker die hele grote vrachtwagens hebben die gewoonte. Als je dan constant direct achter je zo’n voorbumper van een MACK in je spiegel ziet is het niet geruststellend. Gelukkig zijn er inhaalstroken op de Highway dus ik blijf dan altijd maar links. In voorkomende gevallen is er altijd een inhaalstrookje waar ik dan even op ga om langzaam te rijden.
Vandaag dus die toeristische route, weg 70 die ze de Inland Kaikoura Road noemen. Een veel smallere weg die meer door het binnenland gaat. Wel wat heuvelachtiger, maar veel rustiger qua verkeer. We telden over de eerste 70 kilometer 3 achter opkomers en circa 15 tegenliggers! Dat is dus rustig. Het is ook maar 8 kilometer langer dan de Highway 1 maar veel relaxter. Vele mooie uitzichten gehad en de dashcam heeft weer mooie beelden voor ons gemaakt.

Onderweg een verschrikkelijke regenbui over ons heen gekregen. We konden vaak niet harder rijden dan 60 km/u. De ruitenwissers konden het bijna niet bij houden. Na een uurtje waren we door de bui heen gereden en waren we nog 10 km verwijderd van Christchurch.

Onderweg weer koffiegedronken en rond 1 uur waren we in Christchurch. We hebben de auto in het centrum geparkeerd, vlakbij Cathedral Square. Het bleef lichtjes regenen met af en toe een flauw zonnetje.
De kathedraal is 2011 bij de aardbeving gedeeltelijk ingestort en wordt nu weer opnieuw opgebouwd. In 2006 toen we hier waren hebben wij de kathedraal in volle omvang kunnen zien. Het was een prachtig imposant gebouw. Je krijgt toch wel een brok in je keel als je nu ziet in welke staat de kathedraal nu verkeert. Het zal nog wel enige tijd duren voor deze weer in oude glorie is hersteld.

Het centrum rond de kathedraal heeft een geheel ander uiterlijk gekregen. Veel van wat er met die aardbeving is ingestort is nu afgebroken en vervangen door moderne gebouwen. Ook de straat met alle winkeltjes die er toen waren zijn nu afgebroken en worden binnenkort weer opgebouwd. Het hotel waarin wij destijds verbleven, het Ridges, zijn ze nu aan het afbreken.
Het oude trammetje is nog steeds in gebruik voor rondritten door de stad.
We hebben een stuk gelopen langs de ons van vroeger bekende straten. Het is verbazingwekkend dat sommige gebouwen de aardbeving hebben doorstaan en andere zijn ingestort. Veel nieuwbouw dus tussen de oude gebouwen.

Omdat het maar bleef regenen zijn we in de auto gestapt en naar ons motel gereden. Dit ligt 5 kilometer buiten het centrum.
Bij de receptie pikte Marianne een foldertje op van het trammetje waarin je een diner kunt hebben tijdens een rondrit door de stad. Dat leek ons een prima idee om hier onze vakantie mee af te sluiten. Morgen hebben we geboekt voor een rit van 1½ uur met diner en borreltje enz.

Morgenmiddag gaan we de auto terugbrengen naar de verhuurder en gaan vanaf het vliegveld met een taxi naar het centrum van Christchurch. Omdat we dan geen auto meer hebben kan ik ook een lekker glaasje wijn meedrinken in de tram. Morgen ons laatste verslag vanuit Nieuw-Zeeland. Je hoort dan wel hoe alles op onze laatste reisdag is vergaan. Net hebben we de koffers weer netjes ingepakt zodat er morgen niet veel meer hoeft worden gedaan. Als het morgen droog weer is gaan we nog veel plekken bekijken in Christchurch. We wachten af. 🤗

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dick:
    12 december 2023
    Hoi Ab en Marianne jammer van het weer en van die verkeer drukkers autos en vrachtwagens rijd niet lekker als je wat zachter rijd groots gelijk om zachter te rijden had ik ook gedaan met al die bochten toch weer wat moois gezien en een gezellige afsluitingsdiner in de tram gepland heel leuk veel plezier Gr Dick en Sodbileg
  2. Susan van Duijl:
    12 december 2023
    Jeetje wat is het snel voorbij gegaan! Maar wat een mooie avonturen! Geniet van dat wijntje en goede terugreis!
  3. Engelien en Kees:
    12 december 2023
    Veel plezier in christchurch en goede reis terug