Kaitaia

12 november 2023 - Kaitaia, Nieuw-Zeeland

Het is vandaag zondag. Vanmorgen weer met een strakblauwe hemel wakker geworden.
Vandaag gaan we op weg naar Kaitaia.

Onderweg nog even een paar leuke dingen bekijken. Als eerste stopten we in Kerikeri. Daar is het Mission Station en Stone House. Een stenen gebouw uit 1836 Het is opgezet als handelshuis voor alle bewoners in de wijde omgeving. Het is nu een soort souvenirwinkel. Maar waar ook nog spullen uit de oude tijd te koop zijn. We zagen er o.a. een serie verschillende spijkers bedoeld voor vloeren, wanden en plafonds. Allemaal per stuk of 100 gram te koop. Verder oud speelgoed en diverse oude huishoudelijke gereedschappen zoals een slagroomklopper en koffiemolen. Ook zagen we nog kroontjespennen. Daar hebben wij vroeger op school nog mee leren schrijven! Heel leuk om hier rond te lopen.

Nog even koffiegedronken in een bijna even oud cafeetje. Als versnapering een soort van tom pouce verorberd.

Verder getrokken naar Rainbow Falls. Een korte wandeling naar de Falls die je aan twee kanten kon bekijken. Als je frontaal naar de Falls keek was het een gewone waterval. Stond je naast de Falls (een vijftig meter verder) dan zag je boven het water een regenboog. Alleen als de zon schijnt. En toevallig toen wij er waren scheen de zon. Bijzonder gezicht! Misschien kun je het op de foto zien.

Omdat we een supermarkt tegen kwamen gelijk maar even wat boodschapjes gedaan. Het is weer zo’n enorme winkel, dus je bent er een poosje in zoet. Omdat je niet weet waar je boodschappen liggen ga je maar zigzaggen in de winkel. Om een idee te geven van de grootte van zo’n winkel: Albert Hein XL is een dorpswinkeltje! ER zijn 12 gangpaden van circa 20 meter lang. We zagen één zijde van zo’n gangpad alleen gevuld met vele soorten chips! We waren dus wel even bezig, maar hier is het leuk.

Weer verder gereden en we zagen een bord met ‘Farmersmarkt’ Ook leuk om even te kijken. Het bleek meer een kunstenaarsmarkt te zijn. In een grote overdekte hal waren een heleboel stands. Allemaal handgemaakte sieraden, jassen, schoenen, tassen en noem maar op werden daar tentoongesteld en verkocht. Leuke dingen gezien.

Aan de overkant van de markt zagen we een chocoladefactory. Als het woord chocolade valt is Marianne direct paraat! Toen wij binnen kwamen waren ze bezig met de hand koekjes van een laagje chocolade te voorzien. 3 dames waren bezig met dat werkje. Uiteraard konden we niet weg zonder een pakketje met dat bruine spul te kopen.
Naast de chocolade factory was een Kauri woodcarving. Hier worden allerlei kunstige souvenirs gemaakt van de kauriboom. Vele mooie voorwerpen gezien maar de grotere dingen zijn onbetaalbaar. Een tafeltje kost maar liefst $ 8.000,00 Het hout was dan wel 35000 jaar oud!
We hielden het maar op een Maori gezichtje voor in onze reisvitrinekast.

Daarna kwam een vergissing van ons. We volgen de borden en de tomtom om in de richting van Kaitaia te rijden. Na circa 20 kilometer stond er een bord dat de Highway 1 in de richting van Kaitaia was afgesloten. De omleiding stuurde ons weer terug (met een omweg) naar Kerikeri. Het geheel was onduidelijk aangegeven en na ruim 30 kilometer waren we weer terug bij ons startpunt in Kerikeri. Daarna via Highway 10 via diverse dorpjes naar Kaitaia gereden. Onderweg nog wel even gestopt om een korte strandwandeling te maken. Kostte toch bijna 1½ uur extra reistijd.

Om half 5 waren in ons motel. Prachtige kamer! De zon scheen nog volop en we hebben voor onze kamer nog een lekker zonnebad genomen onder het genot van een wijntje en biertje.

Die afsluiting van Highway 1 zorgt morgen voor een probleempje. Google Maps en Tomtom stuurt ons weer helemaal dezelfde weg terug naar Kerikeri en dan door naar Dargaville. Een omweg van circa 150 kilometer. Ik ben even verder gaan zoeken en de weg kan via allerlei binnenwegen aanzienlijk sneller en korter. We gaan nu via een andere route naar een veerpont bij Rawene. We komen dan weer op de oorspronkelijke route. We zijn benieuwd.

Net even lekker gedoucht en koffiegedronken. Nog een potje Skip-bo en we gaan weer maffen. Was ondanks de omwegen toch een leuke dag.

Een poosje geleden kwamen er een hele grote groep bikers aan, die hier ook komen overnachten. Was even een gezellige bende maar ze zijn nu al doodstil.

1. Dick:
    12 november 2023
    Hoi Ab en Marianne wat hebben jullie een mooie zin volle dagtrip gemaakt en wat oud hé die kauriboom 35000 jaar bijzonder ook bijzondere prijs tafel 8000 dolar ha ha doe er maar twee ja ha en grappig die supermarkt met al die paden mooie regenboog waterval gebouw ziet er weet leuk oud en mooi weet en gezellig wijntje en biertje groeten Dick en Sodbileg