Dargaville

13 november 2023 - Dargaville, Nieuw-Zeeland

Het zonnetje stond weer aan de hemel toen wij om 8 uur wakker werden gemaakt door Monty Pythons Always Look on the Bright Side of Life. Het is wel even wennen. In Veenendaal werd het pas licht rond 8 uur maar hier begint de dag al om 6 uur. Ook ’s avonds wordt het pas om half negen donker.

Als eerste gingen we boodschappen doen bij Pak’n save, die grote supermarkt waar we al eerder zijn geweest. Als je hier boodschappen doet krijg je een extra bonnetje mee waarmee je kunt tanken op hun parkeerterrein. Je krijgt dan 6 cent korting per liter. Omdat de tank bijna leeg was eerst maar even volgegooid.

Zoals gisteren al vermeld moesten we de route omgooien door de afsluiting van de Highway 1.
We reden nu via ‘de binnenlanden’ naar Motutaraka waar een veerpont ons overbracht naar Rawene. Achteraf gezien was het qua afstand minder dan de oorspronkelijke route maar kostte het meer tijd. Maar tijd hebben we in overvloed!! De overtocht duurde een kwartiertje en aan de overkant gingen we eerst koffiedrinken. Waren we aan toe. Het was ook een leuk terrasje aan het water met hele bange zeemeeuwen die geen kruimeltjes durfden te pikken. Jammer dan.

We waren weer op de oorspronkelijke route aangeland en gingen op weg Opononi, waar we uitzicht hadden op de (denken we) enige zandduinen in Nieuw-Zeeland. Prachtig gezicht.
Ook was hier de Dolphin Statue. Deze dolfijn heeft jarenlang met de kinderen in het water gespeeld en was altijd bezig met de bootjes die uitvoeren naar zee. Op deze manier wordt het beest geëerd! We zochten naar het beeld en ik (Marianne) zei nog: straks is het een heeeel klein dolfijntje en ja hoor: het was een klein beeldje met een spelend jongetje. (zie foto)

Daarna via een lange slingerende weg naar het Kauri Forrest. We beginnen deze wegen wel een beetje zat te worden. Goed dat we meer richting het zuiden gaan. Er is geen honderd meter die zonder stijging, daling of bocht is.

Na 29 kilometer vanaf de Dolphin Statue kwamen we in dat Kauri bos aan. Hier staat de Tane Mahuta. Dit is de King of the Forrest. Dat is een kauriboom die 51,5 meter hoog is en heeft een omtrek van 13,8 meter. Een hele grote boom dus. Op de foto met ons ervoor zie je ons haast niet. En je krijgt met geen mogelijkheid de hele boom op de kiek. Heel indrukwekkend! Op dat moment stonden er zeker 6 Nederlanders bij elkaar. Die lui reizen wat af zeg!

Verder weer gereden via diezelfde Highway 12 naar Dargaville, onze volgende overnachting. Pas de laatste 10 kilometer werd het een gewone weg zonder achtbaanverschijnselen.

Het zonnetje scheen nog volop, dus nog even voor ons huisje een kleurtje opgedaan. We krijgen echt al een rooie toet.

Morgen weer op weg naar Auckland.

1. Engelien en Kees:
    Veel plezier,groetjes!
  2. Wouter:
    Heerlijk!
  3. Michelle:
    13 november 2023
    Mooie plaatjes! Geniet ervan!
  4. Liseth:
    Die strandfoto is precies hoe ik me New Sealand voorstel! Mooi hoor
  5. Dick:
    14 november 2023
    Jullie staan er goed op hoor in het zonnetje op het balkon mooie fotos en mooi dat je nog 6 cent korting per liter krijg en wat een oomtrek can die boom zeg en mooi het water kun je jezelf goed vermaken zo te zien gr Dick en Sodbileg