De overtocht naar het Zuidereiland

27 november 2023 - Motueka, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen was het dus vroeg opstaan. Om 6 uur ging de wekker. Gisteravond hadden we alle spullen al zo veel mogelijk ingepakt. Zodoende konden we om half zeven vertrekken richting de terminal van de Interislander.

Ik kan je zeggen; we waren niet de eersten die aansloten in de rij. En ook niet de laatsten. Wat gaan er een hoop auto’s op zo’n boot. Eerst alle vrachtauto’s en daarna de personenauto’s. De campers en auto’s met caravan als laatsten. Als schatting denken we dat er verdeeld over 4 dekken zo’n 1000 vervoersmiddelen op de boot waren. Boven in de passagiersruimten waren dus een heleboel personen aanwezig die allemaal koffie etc. wilden. Een drukte van belang bij de diverse buffetten. We hadden al snel een plekje veroverd bij een raam om gemakkelijk naar buiten te kunnen kijken.

Even erna kwam een Nieuw-Zeelands stel naast ons zitten en daar hebben we een poosje met zitten keuvelen.
Wij hebben het in ons eigen land wel eens over de afstanden om naar familie of vrienden te gaan, maar zij maken iets heel anders mee. Het koppel ongeveer van onze leeftijd woont in Auckland en hebben kinderen wonen in Wellington en op het Zuidereiland in de buurt van Dunedin. Dus als zij op bezoek gaan dan gaan ze eerst naar Wellington, (waar ze dan drie dagen blijven) ongeveer 650 kilometer te rijden en daarna met de ferry mee om nog eens 800 kilometer verder te rijden naar de andere kinderen. That’s different cook!

De overtocht duurde 3½ uur. Het was een kalme zee en dus niemand werd er zeeziek. Maar het duurde daarna (na het afmeren) nog een half uur voor we van de boot af waren. Was een prachtige vaartocht door alle waterwegen in de omgeving. Veel foto’s gemaakt.

Een maal in Picton eerst maar boodschappen gedaan. Het was heel gezellig in het plaatsje met allemaal volle terrasjes in de zon! Toen doorgereden naar onze bestemming van vandaag, Motueka. Is toch nog 180 kilometer over bergwegen met wegwerkzaamheden. Duurde wat langer dan gedacht. Onderweg nog even een plaspauze ingelast in Nelson en een ijsje verorberd.

Om half 5 waren we op onze bestemming zijn daarna gelijk in de zon gaan zitten ontspannen. Hij scheen volop en daar moeten we gebruik van maken.
Het was vandaag dus prachtig weer!

Morgenochtend weer vroeg op want we hebben een boottocht geboekt op de Tasman Bay. De afvaart is om 9 uur. De startplaats ligt een half uur rijden van ons motel. We gaan dus maar (weer) vroeg naar bed.

Geeft niks, want het was een lange en vermoeiende dag. Maar wel heel mooi!