Paihia

10 november 2023 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Daar zijn we weer. Gisteravond na het eten hebben we voor de eerste keer weer een spelletje Skip-bo gespeeld. Dit is het spel wat we al jaren meenemen op onze reizen. Thuis spelen we het nooit maar in de avonden op reis is het een goede tijdvulling. TV kijken doen we hier niet! Gisteravond heeft Ab 2x gewonnen!

Marianne is daarna vroeg gaan slapen met wat paracetamols om een opkomende verkoudheid tegen te gaan. Vanmorgen kwam ze weer gezond op. Ik heb nog even gewacht en daarna een slaappil genomen om de jetlag ongedaan te maken. Gelukt, want in één ruk doorgeslapen tot 7 uur.

Vanmorgen dus vertrokken richting Paihia. We besloten om niet via Highway 1 te gaan maar een toeristische route te nemen. Van Highway 1 in dit deel van Nieuw-Zeeland hoef je je niet te veel voor te stellen, want die is even groot als bij ons de N226

Maar eerst zijn we naar de Whangarei Falls gegaan. Net buiten de stad liggen deze Falls. Eerst van boven af de waterval bekeken en daarna via een steil pad met vele trappen naar beneden om frontaal het water te zien vallen. Het was een pittige wandeling, maar zeker de moeite waard. En voor tante Troel helemaal pittig. Poepoe!!!

Daarna doorgereden via de toeristische route richting Kawakawa. Daar is een toiletgebouw gemaakt door Hundertwasser. Gisteren waren we bij zijn tentoonstelling in Whangarei.

Die toeristische route viel eigenlijk een beetje tegen. Het was een mooie weg maar het was constant stijgen en dalen en bochten draaien. Ook veel hoogteverschillen in de weg. Het leek soms wel een achtbaan. In een dorpje (Oakura) even een stop gedaan en over het strand gewandeld. Een paar mooie bijzondere schelpen gevonden!
Daarna weer door op de achtbaan en na 30 kilometer kwamen we uit op een gravelroad van circa 15 kilometer lengte.

Eerst even een wandelingetje gemaakt door Kawakawa en van een lunch genoten. Het toiletgebouw van binnen en buiten bekeken en uiteraard er even een plasje gedaan. Nog verder rondgewandeld en daarna weer de auto in op weg naar Paihia.

We hebben eerst ingecheckt bij onze overnachtingsplek en daarna doorgereden naar het dorp om boodschappen te doen en het centrum te verkennen.

Onderweg hebben we op de gravelroad een fikse regenbui gehad maar, nadat we de boodschappen hebben gedaan, bij ons huisje nog een poosje in de zon gezeten. We zijn toch al een beetje verkleurd. En de auto ook, die was wit maar door de gravelroad en de regen was hij erg bruin geworden.

Vanavond nog een paar spelletjes Skip-bo en dan douchen en weer maffen. Hopen dat het morgen weer mooi weer is.

1. Engelien en Kees:
    10 november 2023
    Bedankt voor het verhaal. Momenteel regent het hier dus geniet maar van het zonnetje.
  2. Nardi:
    10 november 2023
    Je verhaal gisteren over Hundertwasser heb ik, zoals je aanraadde, op internet opgezocht en vond het ozo leuk. Wij gaan begin december toevallig naar Valkenburg, dus we gaan zeker even langs het huis van hem!
    Nog een goede reis en veel plezier.