Whangarei

9 november 2023 - Whangarei, Nieuw-Zeeland

Eerst nog even terugkomen op onze vliegreis. En wel over hoe mensen zich gedragen op zo’n reis. Wij zaten de eerste vlucht op rij 53 en de tweede vlucht op rij 61 Die rijen bestaan uit 9 stoelen, dus je kunt uitrekenen hoeveel mensen er dan vóór je zitten. Nadat beide keren het vliegtuig aan de gate was gezet staat 95% van de mensen direct op om hun spullen te pakken en zo snel mogelijk het vliegtuig uit te komen. Je kunt je voorstellen dat het gangpad circa 50 centimeter breed is, dus inhalen is onmogelijk. Toch proberen velen om maar zo snel mogelijk het vliegtuig uit te komen. Komisch en irritant om te zien.

Nog een beeld hoe sommigen reizen. Toen ik de huurauto ging ophalen was Marianne blijven wachten in de lobby van het hotel en kwam in gesprek met een ouder echtpaar uit Engeland. Ongeveer net zo oud als wij en de man kon zich duidelijk moeilijk voortbewegen. Zij hadden alleen de vliegreis geboekt en zouden wel zien hoe zij door Nieuw-Zeeland zouden gaan reizen met openbaar vervoer. Van enige voorbereiding geen sprake.
Als je weet dat wij op de 1e dag al door Whangarei reden en zagen dat 95% van de motels al een bordje ‘no vacancy’ hadden hangen snap je dat het voor die mensen helemaal moeilijk zou worden.

Terug naar onze reis. Vannacht heb ik (Ab) weinig geslapen. Vanaf 2 uur wakker gelegen. De jetlag sloeg aardig toe. Komende nacht dus maar een slaappil om alles weer geregeld te krijgen,

Om 8 uur opgestaan en ons klaar gemaakt voor de dag. We gaan Whangarei onveilig maken! Gereden vanaf het motel naar Town Basin. Dit ligt in het centrum bij de jachthaven. Daar zijn veel galeries, musea en restaurantjes. Alles binnen tweehonderd meter!
Als eerste (en dat stond bovenaan op de verlanglijst) het Hundertwasser museum bezocht. Op de foto’s kun je een beetje zien om wat voor kunst het gaat. Veelkleurige objecten heeft de man ontworpen en (laten) bouwen. O.a. in Valkenburg is zo’n object. Morgen gaan we in Wakawaka ook zo’n object bekijken. Een toiletgebouwtje heeft hij daar gebouwd. Google maar eens, dan zie je wat hij maakt.

Daarna het Klokkenmuseum in gelopen. Hier hebben ze duizenden verschillende klokken in alle formaten. Van horloges tot kerkklokken in alle mogelijke uitvoeringen.
De maagjes gingen alweer knorren dus gekozen uit één van de vele restaurantjes voor lunch en koffie.

Weer in de auto op weg naar de Quarry Gardens, een botanische tuin. Een mooi wandeling van een uurtje gemaakt en veel van de inheemse natuur gezien.

Als laatste zijn we naar het AH Reed Memorial Park gegaan en daar een fikse wandeling gemaakt. De Alexander Trail, die een deel over een loopbrug door de boomtoppen gaat en eindigt bij de Pokenui Waterval. Was veel klimmen maar we hebben het volbracht, Prachtige natuur gezien.

Hierna werd het weer tijd om naar ‘huis’ te gaan voor een drankje. Waren we wel aan toe. Weer genoten vandaag.

1. Dick:
    9 november 2023
    Hoi Ab en Marianne,

Wat een mooie dingen gedaan op een dag en de waterval mooie natuur leuke huizen en grappig om te horen dat mensen zo ongeduldig kunnen zijn maar ook inderdaad soms irritant heel mooi reisverslag met leuke foto's veel plezier Dick en Sodbileg
  2. Engelien en Kees:
    9 november 2023