Dunedin

6 december 2023 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Ook vanmorgen weer wakker geworden met een zonnetje in huis. Zijn wij beiden sinds we hier zijn! 😁
Maar echt: de zon schijnt weer!

We gaan de reis naar Dunedin aanvaarden. Op ons gemakje gedaan. Marianne is so wie so een moeilijke wakker worder!  Maar alle tijd genomen. Ons motel deze dagen is geheel contactloos gegaan. De sleutel hing in een enveloppe op de deur van de receptie en we konden de sleutel achterlaten in de kamer. De receptie was de gehele dag onbemand, vandaar dat we twee dollarmunten moesten krijgen in de supermarkt voor de wasmachine en droger. Alles is weer lekker schoon. Men is hier nog steeds in de ban van covid! Niet vreemd want, anders dan in Nederland, heeft men hier geen groepsimmuniteit opgebouwd. Het land werd geheel gesloten. Ook zien we nog veel mensen met mondkapjes lopen en ontsmettingsgel in de kamers.

Dus op weg naar Dunedin. Dit is bijna 300 kilometer! Na het bergachtige landschap werd het opeens een vlak land. Met vele weiden, waarin heeeel veel schapen lopen en af en toe een kudde koeien. Ook zie je veel weilanden met alleen maar stieren! Zal waarschijnlijk voor de vleesproductie zijn. Het aantal schapen is onwaarschijnlijk. We hoorden dat er meer schapen in Nieuw-Zeeland zijn dan mensen. Zal best waar zijn. Kuddes van meer dan 1000 schapen zijn geen uitzondering.

Onderweg in Gore even ontspannen door een koffie te drinken. Marianne is ook over naar de Flat White, een cappuccino met iets meer koffie. Iets straffer. En ook lekkerder! Uiteraard iets lekkers erbij, want we zijn aan het reizen! Ook even rondgelopen in dit stadje om de benen te strekken.. Nou ja met 12000 inwoners is dit een groot dorp. Het valt ons op dat er veel van dit soort steden zijn die ook art-deco stijl gebouwen hebben. Leuk om te zien!

Weer verder gereden en onderweg nog een plaspauze ingelast, alvorens we Dunedin naderden.
Dit is wel een behoorlijke stad. Dunedin is de tweede stad in aantal inwoners na Christchurch op het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland met circa 120000 inwoners en een oppervlakte van 3315 km². Dunedin werd in 1848 gesticht door de Free Church of Scotland.

Bij het inrijden al een drukte van belang, maar door onze onvolprezen Tomtom prima naar ons motel geloodst.
Het was nog redelijk vroeg dus we gingen nog even naar het centrum. De bedoeling was om een bierbrouwerij te bezoeken en een rondleiding te krijgen. Bij het I-centre, een soort VVV in Nederland, zijn de tickets geboekt. Dat was echter binnen een half uur. Dus ik (Ab) ben als een speer teruggelopen naar de auto, geparkeerd in het centrum, en Marianne weer opgepikt. Bij de bierbrouwerij, Speight’s, was weinig parkeerplek dus de auto geparkeerd op een plek waar je (tegen betaling) 1 maar uur mocht staan. De gok maar genomen en alles kwam goed!

Speight’s is de grootste bierbrouwerij in Nieuw-Zeeland en brouwt 12 verschillende soorten bier. Een soort van Nederlandse Heineken! De brouwerij is in 1878 opgericht door een Engelsman, een Schot en Nieuw-Zeelander. De hele geschiedenis hebben we gezien en ook oude attributen, ketels en opslagruimtes gezien. Weer fascinerend hoe men in die tijd tot dit soort uitvindingen kwam. De hop die ze gebruiken komt uit Nieuw-Zeeland. Hiervan hebben wij de plantages gezien in Westport. Er mocht tijdens de rondleiding wel gefotografeerd maar niet gefilmd worden. O foei, wat deden die twee? Met de Phone toch gefilmd!
Na de rondleiding was er een proeverij waar je alle biertjes kon proeven. Heb ik maar even niet gedaan. Van enkele soorten genipt om een smaak te krijgen maar geen volle glazen. In Nieuw-Zeeland is een zero alcoholbeleid. Dus geen druppel drinken als je moet rijden. Als je toch rijdt en je wordt aangehouden is er een boete van minimaal $ 800 en je mag niet meer verder. Vind ik een reden om niet te drinken! Al vind ik het nog zo lekker.
Je kon in de winkel bij de bierbrouwerij wel literflessen kopen van de bieren die je lekker vindt. Die worden dan ter plaatse gevuld. Dus vers van de tap! Ik heb 3 soorten meegenomen: Een IPA, een Triple Hop en een Pilsener. Jullie horen wel wat de lekkerste was. Geopend zijn ze maar drie dagen houdbaar dus dat wordt doordrinken!

Daarna weer terug naar het motel om even te ontspannen en ons drankje te drinken.

Zo direct plannen wat we morgen en overmorgen gaan doen. Er zijn vele mogelijkheden, dus dat wordt puzzelen.

Komt heus goed, want het is allemaal even leuk. Ik denk de tour naar de pinguïns en albatrossen. Morgen meer🤗

1. Engelien en Kees:
    6 december 2023
    Hoe smaakten de biertjes?
  2. Dick:
    6 december 2023
    Ook interessant de bierbrouwerij welke van de 3 soorten bier zou de lekkerste zijn en veel schapen gr Dick en Sodbileg