Een reisdag

22 november 2023 - Ohakune, Nieuw-Zeeland

Vannacht heeft het geregend in Napier, maar toe we vertrokken was de weg nog nat maar de hemel droog.
Eerst weer boodschappen gedaan en met de kortingsbon die je bij die supermarkt krijgt gelijk even getankt. 6 cent per liter korting! Ons autootje loop 1 op 24,5 Niet slecht voor al die bergritten. Ben benieuwd hoe dat gaat in het vlakkere zuiden!

Vandaag was een reisdag ingepland met weinig echte bezienswaardigheden. Wel hadden we de eerste honderd kilometer prachtige uitzichten op het landschap rondom. De weg liep “gemakkelijk’ dat wil zeggen geen korte bochtjes en lange stukken recht.
Voor iedereen die dit zou willen plannen: je moet geen hekel hebben aan autorijden. Tussen alle bezienswaardigheden liggen vaak vele kilometers over bochtige wegen!

Dus op weg naar Ohakune. Dat ligt aan de zuidzijde van het Tongariro National Park. Ongeveer halverwege hebben we in Taihape koffiegedronken en een lichte lunch verorberd. Even de spieren weer los gemaakt met een kort wandelingetje en weer vort met de geit.

Rond twee uur waren we op de plaats van bestemming. Ingecheckt bij onze overnachtingplek. Deze valt een beetje tegen. Is heel klein. Toen gingen we de berg op. Het dorpje Ohakune ligt aan de voet van Mount Ruapehu. De berg is 2797 meter hoog en niet eens de hoogste berg in Nieuw-Zeeland. De hoogste staat op het Zuidereiland en is Mount Cook. Daar komen we over een paar weken langs.

We reden de berg op tot 1623 meter. Hoger konden we niet want daar was de parkeerplaats van de skiliften die wel hoger kunnen. Alle skiliften waren al afgebroken wat de sneeuw was op.
Vanaf die parkeerplaats hadden we een prachtig uitzicht op de omgeving. Het toeval wilde dat wij boven in de zon stonden en dat er verderop een wolkendek over dreef. Hierdoor prachtige foto’s en films kunnen maken.

Op de terugweg naar beneden, een 16 kilometer lange weg, nog even gestopt bij de Mangawhero Waterval. Niet zo’n spectaculaire maar toch een leuke om te zien.

Weer terug bij onze slaapplaatsen hadden we vol uitzicht op Mount Ruapehu. Wolken gingen af en aan en op zeker moment was de top zo goed als geheel zichtbaar. Snel foto’s en video gemaakt. 5 minuten later was het weer bewolkt!

Ons motel ligt aan een drukke weg met veel vrachtverkeer. Hopelijk is het vannacht wat rustiger.

Deze overnachting heb ik (Marianne) een beetje verkeerd gekozen. Maar het is schoon, een bed en een douche en piepklein keukentje. We doen het er gewoon mee. Morgen is er weer een dag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Engelien en Kees:
    22 november 2023
    We hopen dat jullie toch nog wat hebben uitrusten. Fijne dag,
  2. Wim:
    22 november 2023
    Heel leuk om dit elke dag te kunnen lezen.