Rotorua

17 november 2023 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Wakker geworden in ons luxe appartement met een lichtbewolkte hemel. De temperatuur is rond de 19 graden dus weer tijd voor de korte broek. Het zonnetje komt af en toe door dus aangenaam vertoeven hier.

Vandaag gaan we op weg naar Rotorua. Een fikse afstand, bewust zo ingesteld.

Op deze route zijn er enkele bezienswaardigheden. Eén die we al 2x eerder hadden bezocht was Hot Water Beach. Dit is zo’n geologisch gebeuren dat we het ook nog voor de derde keer wilden zien. Op dit stukje strand van circa 100 meter wordt het water verwarmd door de vulkanische activiteit ver onder het oppervlak. Als je in de branding staat en je draait je voeten in het zand dan wordt het water warm. Was eerdere keren een bijzondere ervaring.
Helaas was het nu hoog water en dan kun je niet ver genoeg de zee in om dit fenomeen te voelen. Hogerop het strand voel je wel iets van de warmte die omhoogkomt uit de grond, maar niet zoals vorige keren. Jammer, maar om nu 5 uur te wachten tot het weer eb wordt past niet in ons reisschema.
Dus maar doorgereden.

De wegen in dit deel van Nieuw-Zeeland worden goed onderhouden. Regelmatig hadden we werkzaamheden aan de weg waardoor er één baan werd afgesloten. Dit wordt dan met stoplichten geregeld of met mannetjes/vrouwtjes die met een bord STOP of GO aan het begin van de opbreking staan.
Ook heb je hier veel One Lane Bridges. Deze bruggen zijn zo smal dat er slechts één auto overheen kan. Er wordt met verkeersborden aangegeven wie er als eerste mag.

Op die smalle wegen mag je 100 km/u rijden. Maar door de vele bochten en stijgingen/dalingen is dit niet te halen. Ook niet voor een Nieuw-Zeelander, al doen sommigen wel hun best! Er zijn ook vele inhaalstroken, waar langzamer verkeer dan gaat rijden. Wij reden daar regelmatig en werden dan ingehaald door de locals.

In een dorpje vlak voor Tauranga hebben we een lunchstop gemaakt en een stukje door de winkelstraat gewandeld.

Daarna door richting Rotorua. Vlak voor Rotorua heb je de Okere Falls. Een spectaculaire waterval. Het begon vlak ervoor een beetje te regenen zodat we de jassen maar even aantrokken. De temperaturen bleven rond de 20 graden dus best lekker.
We hadden het geluk dat op het moment dat we er waren een stelletjes rafters de waterval af denderden. 4 kwamen er heelhuids doorheen maar de laatste kieperde om. Mooi gezicht!! En een lol dat ze hadden! Hebben we op video staan!

Het miezerde nog een beetje voor we de laatste kilometers naar Rotorua begonnen.

Ons motel is voorzien van een bad met spa voorziening. Dus een heel groot bubbelbad.
Na het avondeten hebben we daar dus duidelijk gebruik van gemaakt. Heerlijk die bubbels! Je raakt echt ontspannen van zo’n bad.

Direct hebben we bij de Polynesian Spa in Rotorua een kaart geregeld voor overmorgen.

Na de koffie nog even een spelletje kaart en dan naar bed. Morgen gaan we Rotorua bekijken!

1. Ton van der Weerd:
    17 november 2023
    Hoi vakantiegangers, ook vanuit Portugal worden jullie verhalen dagelijks gelezen.
    Veel plezier verder en vooral mooie herinneringen maken.
    Ton
  2. Pieter:
    17 november 2023
    Mooie verhalen en prachtige foto's. Morgen is het hier zaterdag, ga je dan ook een rondje hardlopen Ab?😊
  3. Dick:
    17 november 2023
    Ziet er weer mooi uit veel plezier gr Dick en Sodbileg
  4. Michelle:
    18 november 2023