Een vulkanisch dagje.

19 november 2023 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Nadat de wekker was gegaan bleek dat het nog steeds regende. Temperatuur is goed.
Vandaag gaan we er een vulkanisch dagje van maken.

Het plan is om eerst naar Hell’s Gate te gaan, circa 15 kilometer buiten Rotorua. Dit is een landschap met vulkanische activiteit. Hier komt van alles uit de grond stomen en blazen. Op weg ernaartoe leek het alsof de regen iets minder werd, maar niets was minder waar. Vol goede moed de regenparka’s aan en gingen dwars door de buien het terrein op. Heuvelachtig terrein. Steeds goed de camera’s afdekken en droog proberen te houden. We hebben veel mooie plaatjes kunnen schieten. Ieder deel heeft een eigen naam zoals Cooking Pool en Mud Vulcano. Uit vele poelen bubbelde de modder, water en stoom naar boven. De zwavellucht was ook nadrukkelijk aanwezig.
We zagen een medewerker die modder aan het scheppen was voor de daar aanwezige modderbaden. Er is ook een waterval met heet water!

We hebben een ronde van 1½ kilometer gelopen en vele mooi dingen gezien. De koffie met koek hadden we wel verdiend na afloop van die ronde.

Daarna terug naar Rotorua waar we naar Te Puia gingen. Ook een thermal park.

De regen was inmiddels een beetje opgehouden en af en toe kwam er een heel flauw zonnetje door. Tijdens de gehele tour bleef het af en toe regenen.
In dit park is een kiwi (vogel) verblijf waar wordt getracht deze vogelpopulatie in stand te houden. Vroeger waren er miljoenen kiwi’s in dit land, maar door de komst van de “blanken” met hun honden, katten en andere dieren die ze meenamen is de populatie gedaald tot enkele 10.000 stuks. Het zijn loopvogels die overdag slapen en ’s nachts actief zijn. Ze hebben de grootte van een kip. In een heel donker verblijf hebben we kunnen bewonderen.

Tijdens de tour ook voorlichting gekregen over de leefstijl van de Maori’s en hun gebruiken. Huizen en andere gebouwen bekeken die op dit terrein aanwezig zijn.

Hier is er ook een school met de opleiding tot houtsnijden op z’n Maori’s. Mooi panelen en beelden staan er verspreid door het park. Per jaar zijn er, na strenge selectie, maximaal 5 leerlingen die een 3-jarige cursus krijgen. We hebben wat resultaten van hun werk mogen zien.

Het toppunt van dit park zijn de twee werkende geisers. Bijna constant komt uit de diepere grondlagen een stroom heet water naar boven op deze plek. Het spuit wel 60 meter de lucht in. Een hele stoomwolk is ook het gevolg. Het hele terrein is behoorlijk vulkanisch. De tour duurde ruim anderhalf uur.

Rond half 4 terug in Rotorua waarna we naar de Polynesian Spa gingen. Heet waterbaden met water wat uit de grond komt. In dat water zit zwavel en andere mineralen. Het schijnt heel gezond te zijn voor je huid. De temperatuur van deze baden ligt tussen de 37 en 40 graden. Heerlijk in de diverse baden gelegen. We zien er ook 20 jaar jonger uit nu!! Niet alles geloven!

Je raakt er zo ontspannen van! Wel moet je af en toe even een wandelingetje maken om af te koelen. Ook veel water drinken. We zijn in diverse baden geplonsd. Je wordt er wel rimpelig van. Marianne’s zilveren ring is door dat water zwart geworden. Heel stom van mij, want ik weet dat dat gebeurt met zwavel. Nog een gezonde smoothie met mango en yoghurt op. Met rode hoofden gingen we na vijf uur terug naar ons hutje. Beetje lezen en prompt in slaap vallen. Moet kunnen na zo’n dag.

1. Dick:
    Wat een mooie dag vol bezienswaardigheden gr Dick en Sodbileg
  2. Michelle:
    19 november 2023
    Dit was volgens mij echt een toffe dag. Super leuk al die baden en de modder!
  3. Henk en Eva:
    19 november 2023
    Prachtig om dit weer te zien. Wij hebben deze plekken ook bezocht in 1995.
    Geniet van jullie mooie reis. Wij genieten iedere ochtend van jullie prachtige verhalen.
  4. Engelien en Kees:
    19 november 2023
    Heerlijke dag lijkt me dit en zeker ook interessant gebied.
  5. Susan van Duijl:
    22 november 2023
    Oeh lekker bubbelen! Dat klinkt heerlijk!